onsdag 16 februari 2011

Träffpunkt Posten!

Det här är vårt postkontor i Marina di Modica. Exakt som våra gamla postkontor så är det en träffpunkt för alla som bor här i närområdet. Själva lokalen är inte stor, det finns tre sittplatser och det ryms ca 10 stycken där inne men då är det fullt. Kommer det flera så väntar man tålmodigt utanför tills någon ropar in en att det är ens tur. Alla pratar med alla och det är faktiskt en upplevelse att stå därinne, nu kan jag inte det italienska språket men en del ord har det blivit under åren och deras kroppsspråk säger mer än ord. Riktigt trevlig lång väntan kan det bli!
Det här är postkassörskan, hon är en tusenkonstnär har jag kommit underfund med och allt måste vara på "rätt" sätt. Jag skulle skicka ett paket till Sverige och efter ca 40 minuter var det min tur, hon viftar med handen och säger no,no och pekar på ett annat  paket och jag "förstår" att det är så hennes paket skall se ut, hon skickar mig vidare till cafeterian på samma gata!. Aha, tänker jag, dom skickar fula paket! Icke, nej då där plockas fram papper, sax och tape och mannen slår in mitt paket fint, 1€ i kostnad och tillbaka till posten. Nu är där bara tre framför mig, men under tiden ringer postkassörskans väninna och hon pratar och skrattar under tiden alla tålmodigt väntar. Mannen på min sida glaspärren försöker göra något och då sätter hon upp handen vänligt men bestämt att han får lov att vänta tills samtalet är slut.Vilket också sker. När det blir min tur så ser hon nöjd och glad ut och jag tillåts att skicka mitt paket med den Italienska postgången.

4 kommentarer:

Anonym sa...

mañana heter det hos oss, du fick i alla fall iväg paketet samma dag, fniss-fniss!

Elisabeth sa...

Ni har ju post i alla fall. Här börjar det bli glest med dem. Ha dé!

Anders och Birgitta sa...

Det verkar vara ordning och reda på den tanten, eller är det kanske en släkting som står i cafeterian som också vill tjäna lite pengar. Det där med att man kan få vänta även om det handlar om privata saker känner vi igen från Paris. Vi åkte där med en buss som gick mellan campingen i Bologneskogen och in till centrala delarna av Paris när chauffören plötsligt parkerade nästan mitt i gatan och gick ur bussen. Vi tänkte vad sjutton betyder det här, efter ett tag kom hon tillbaks och hon hade då varit och handlat cigaretter, därefter körde hon vidare.

Leena sa...

Vi fick träffa på den italienska posten förra sommaren då en betalstation vid en avfart från motorvägen strejkade men en liten lapp kom ut där vi kunde förstå att det vara bara att ge sig i väg till posten istället. Efter lång väntan i kön visade sig att vi stod i fel lucka men när vi väl kom rätt fick vi all hjälp vi behövde av en trevlig posttjänsteman. En kul och intressant upplevelse blev det fast vi först vart skärrade av strulet i betalstationen.