lördag 2 februari 2013

Inspiration Grillspetts- skola............

Fredag och vi har varit på marknaden i L´Alfaz del Pi. En marknad som jag tycker är den bästa här nere. En gata med kläder och krimskrams och en halv gata med mat och grönsaker.
Vi har ätit grillspett hos Bosse och Lena ett par gånger och det är något som vi fått smak på.  Åke sa att nu passar vi på när vi har världens bästa läromästare  LENA  och inköper råvaror, så får hon vara med och lära oss i grillspettens värld.
 Här försöker Åke sig på med pinnarna men han är så känslig för värme i fingerspetsarna så det var inget för honom och då tar Lena snällt över......
 Vi har försökt oss på den här matlagningskonsten innan, för många, många år sedan, det gick inte så bra kan jag avslöja. Vi hade blivit bjudna på denna rätt hos vår son och när vi kommer hem skall vi prova på. Jag fixar spetten och Åke grillar. Efter ett tag ropar han, vad skall jag göra med köttet? Det är bara att vända på spetten säger jag.... SVAR: det finns inget spett bara små bitar som far omkring. Jag hade inte blötlagt pinnarna som naturligtvis brann som av.
 Nu har vi gått i Lenas skola och lärt oss mycket.Blötläggning av pinnar.. Kryddningen, påträdning och grillning
Det här ser ju lite mysko ut! Tre stycken för att öppna en vinflaska! Frank och Karin hade köpt en ny vinöppnare som bara funkade en gång, inte denna gång, men det är smällar som man får ta. Den öppnaren går tillbaka till försäljaren.

 Så sitter vi till bords och jag kan lova att maten smakade ljuvligt. Lena kom med en hemgjord sås till spetten som bara var såååå god.
 Tack min vän för en lärorik dag........
                                               Carpe Diem.....Det gäller att fånga dagen och dess innehåll

2 kommentarer:

Unknown sa...

ja det var en veldig god mat takker så mykket det var inspirasjon til å lage en annen gang.Ja det var mykket svårt å åpna den flaskan med vin hehe

Lena Bosse sa...

Tack för uppskattningen ! Alltid trevligt att laga mat tillsammans ! och speciellt med dig Christina ! Det får bli fler gånger !!! Tack för en härlig eftermiddag och tack för maten ! Kram Lena